Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Promocje
Inwerter Hybrydowy SKYMAX HYBRID 3kW
Inwerter Hybrydowy SKYMAX HYBRID 3kW
5 466,50 zł 4 995,25 zł ($1,325.00) 4 444,31 zł 4 061,18 zł ($1,077.24)
szt.
Waluty
Producenci
Metody badań wytrzymałości modułów PV 0

Dojrzały już przemysł solarny od dawna dostrzega, że energetyka odnawialna to inwestycja na 20, 25 lat, a niezawodność modułów jest równie ważna, jeśli nie ważniejsza, od mocy wyjścia. W związku z tym, większość producentów modułów projektuje je, biorąc pod uwagę wyniki testów niezawodności, których wyniki są wykorzystywane do zwiększenia jakości masowej produkcji modułów.

Jednym z aspektów niezawodności modułu jest jego wytrzymałość na obciążenia zewnętrzne, szczególnie  takie wywołane przez obsługą modułów, wiatrem i śniegiem.  W celu scharakteryzowania tych zewnętrznych czynników, zaprojektowano trzy pojęcia – Obciążenie mechaniczne (Mechanical Loading - ML), Niejednorodne obciążenie mechaniczne (Inhomogeneous Mechanical Loading – IML) oraz Dynamiczne obciążenie mechaniczne (Dynamic mechanical loading – DML). W celu obliczenia każdego z tych obciążeń zaprojektowano odpowiedni test.

Test obciążenia mechanicznego ML jako ogólny sprawdzian wytrzymałości modułu

obciążenie statyczne

Wytrzymałość modułu była przez długi czas wyznaczana wyłącznie za pomocą testu ML. Na przykład w normie IEC 61215 jest opisana wymagana minimalna wytrzymałość mierzona za pomocą tego sprawdzianu – 5400 Pa. Przebieg testu ML polega na zamontowaniu modułu na standardowym systemie mocowania, a następnie obciążenie go ciśnieniem o wartości 5400 Pa. W przypadku popularnych modułów o 60 ogniwach, oznacza to obciążenie pojedynczego modułu masą 916 kg. Podczas badania robione są zdjęcia i pomiary mocy wyjściowej, a test zostaje zaliczony tylko w przypadku, kiedy spadek mocy wyniesie mniej niż 5%.

Test ML jest prosty do przeprowadzenia oraz stanowi dobry wskaźnik ogólnej wytrzymałości modułu, jednakże jest on często błędnie wykorzystywany do szacowania niezawodności modułu w wypadku zalegającego na nim śniegu przy ułożeniu skośnym.

Test niejednorodnego obciążenia mechanicznego (IML) jako sprawdzian niezawodności podczas obciążenia śniegiem w systemach skośnych.

Pomimo rygorystycznych wymogów stawianych wobec modułów zdających testy ML, w krajach w których zdarzają się długie zimy powszechnie występują pęknięcia obramowań modułów.

W celu lepszej symulacji mechanicznej naprężeń wywołanych osadzaniem się śniegu na instalacjach domowych, firma TUV Rheinland stworzyła test IML, który jest czasem określany jako test niejednorodnego obciążenia śniegiem. Badanie rozpoczyna się od 240 godzinami testu mrożenia wilgotności (Humidity Freeze HF10), w celu symulacji warunków mrozu. Następnie za pomocą specjalnie zaprojektowanego zestawu obciążników ciśnienie przykładane jest w dolnej części testowanego modułu, nachylonego o 37°. Większość obciążenia znajduje się na samym dole modułu, co pozwala utworzyć nierównomierny rozkład ciężaru, symulujący ogromne obciążenie wywołane zaleganiem śniegu w okolicach dolnych krawędzi modułów.

obciążenie statyczne śnieg

 

Test dynamicznego obciążenia mechanicznego (DML) przeprowadzany w celu symulacji efektów tajfunów

W Europie często zapomina się o tym, że moduły solarne są bardzo chętnie wykorzystywane w krajach, w których bardzo powszechne są silne wiatry i tajfuny. Instalacje PV muszą zatem posiadać odpowiednie właściwości, zapewniające niezawodność i wytrzymałość na zmienne obciążenia wywołane przez wiatr.

test na obciążenia dynamiczne wiatr

Test DML polega na podłączeniu do poziomo umocowanego modułu 16 ssących przyłączy, które zaprogramowane są tak, aby naprzemiennie ciągnęły i naciskały moduł. W ten sposób symulowane są efekty silnych wiatrów. Za pomocą 200 cykli o ciśnieniu 5000 Pa można wywołać efekty podobne do tych wywołanych przez najsilniejsze tajfuny – o sile ponad 17 w skali Beauforta.

Podsumowanie

Pomiędzy powyższymi testami istnieją zasadnicze różnice w zastosowaniu, dlatego każdy producent mając na uwadze rynek zbytu i jego zapotrzebowania, w celu zadowolenia klientów wybierze inne sprawdziany. Poniżej umieszczono krótkie podsumowanie omówionych testów.

                           Przebieg                                                          W praktyce                                      Zastosowanie

ML                      5400 Pa na poziomym module                              Obciążenie 916 kg                             Test ogólny

IML                     6000 Pa nierównomiernie na ukośnym module       50 cm zalegającego śniegu                Przy opadach śniegu

DML                    5000 Pa w 200 cyklach                                          Wiatr o prędkości 220 km/h              Test tajfunowy

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl